Kenali 14 Ciri Lelaki Dayus

lelaki dayus

Kalau disebut dayus pasti sebahagian kita akan berfikir tentang seorang lelaki mencederakan wanita. Tapi maksud dayus ialah si suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dengan siapa isteri dan anaknya bersama dan bertemu.

Dayus disebutkan dalam beberapa riwayat athar dan hadis yang lain iaitu daripada Ammar bin Yasir berkata, dia mendengar daripada Rasulullah SAW berkata: “Tiga golongan yang tidak akan memasuki syurga sampai bila-bila iaitu si dayus, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak.” Lalu sahabat berkata: “Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu dayus?” Berkata Nabi: “Iaitu orang yang tidak mempedulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya (isteri dan anak-anaknya).” (Riwayat Al-Tabrani: Majma az-Zawaid, 4/327)

Ulama Islam juga bersetuju untuk mengkategorikan dayus ini dalam bab dosa besar, sehingga disebutkan dalam satu athar, maksudnya: “ALLAH telah melaknat lelaki dayus (laknat bermakna ia adalah dosa besar dan kerana itu wajiblah dipisahkan suami itu daripada isterinya dan diharamkan bergaul dengannya).”

Walaupun ia bukanlah satu fatwa yang dipakai secara meluas, tetapi ia cukup untuk menunjukkan betapa tegasnya sebahagian ulama dalam hal kedayusan lelaki. Petikan ini pula menunjukkan lebih dahsyatnya takrif golongan ulama mengenai erti dayus dan istilah yang hampir dengannya, maksudnya: “Al-Qawwad (istilah yang disamakan dengan dayus) di sisi umum ulama adalah ’orang tengah’ kepada zina.”

Ciri Lelaki Dayus

1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘spoting’ yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan?. Tidak sekali-sekali.

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktoraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11) Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan. Jikalau WUJUD terdesak atau tiada pilihan atau ada kes khas kesihatan yang memerlukan atau tiada kemampuan kewangan sangat, ada keringanan dan bukan dayus.

12) Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati bahagian dalam kawasan aurat oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita. Tiada pula terdesaknya keadaan.

13) Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14) Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

Nauzubilahminzalik, semoga saya dan pembaca2 terhindar dari menjadi lelaki dayus atau isteri kepada lelaki yang dayus. Semoga perkongsian ini sedikit sebanyak dapat memberi sedikit informasi yang berguna untuk kita mengejar syurga Allah S.W.T.

Sumber : Sinar Harian, zaharuddin.net

Amirul

Menulis biarlah dengan ilmu, membaca biarlah sampai habis.

You may also like...

7 Responses

  1. Zul says:

    mintak jauh lah sifat2 cam ni…peringata utk semua kaum lelaku..

  2. Aretikz says:

    Aku pun tak faham, macam mana boleh timbul dayus tu mencederakan wanita. Drama TV punya pasal la ni, hehe. Semoga dijauhkan dari sifat2 sebegini. Paling banyak kes yang biar bini dia tak tutup aurat, pandai gak marah kalo orang lain tenung, tapi tak reti-reti nak suruh bini cover aurah.

  3. semoga kita semua dijauhkan menjadi lelaki dayus seperti ini..sebab itu tanggungjawab lelaki besar

  4. ikhwan says:

    tak mudah nak jadi lelaki yang beriman.

  5. guliroket says:

    memang ramai lelaki dayus sekarang nih.

    cuma kita tak perasan aje.

  6. muliani says:

    nauzubillah.. smoga dijauhkan dgn suami yg dayuss

  7. Noor Faadi says:

    Siperempuan yg bergelar isteri hendaklah mendapat restu drp Suami jika nak keluar rumah dan menyelakkan drp membuat kerja2 dan pergaulan yg menglibatkan orang ketiga yg bukan mohrim.waima majikan siisteri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *